BUDDIES

Tuesday, January 4, 2011

IJAZAH DALAM ANGAN - KERAJAAN PRIHATIN LAA

Salam Mahasiswa....




Dato Sri Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi ingin menyelaras tarikh kemasukan pelajar ke Universiti yang dijadualkan pada bulan september.


Ini berikutan, Dato Sri Khaled Nordin sangat prihatin kepada mereka yang tidak berjaya menempatkan diri dalam mengikuti pengajian di peringkat Universiti. Mana kan tidaknya, mereka yang telah berjaya menempatkan diri dalam Universiti tempatan bertukar fikiran untuk menerima tawaran universiti luar negara. Pulak tu, tempat mereka itu dibiarkan kosong dan memusnahkan harapan pelajar lain yang ingin mendapatkan peluang belajar di Universiti.


Maka, langkah untuk melambatkan proses kemasukkan dicadangkan, agar pelajar yang menerima tawaran universiti luar negara akan dapat memberi peluang kepada mereka yang lain untuk belajar di universiti tempatan. Maka, ini memberi peluang yang sangat besar kepada lepasan SPM mahupun STPM untuk menyambung pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi.


Walaupun terdapat kekurangan yang bakal di alami pihak universiti atau pihak lain, namun, kesan kepada pemohon yang bersemangat untuk menyambung pelajaran ini diberikan keutamaan oleh KPT.


HARAPAN GOLONGAN MUDA TIDAK DI ABAIKAN


Ini sekaligus membuktikan, keprihatinan kerajaan kepada masalah dan dilema yang dihadapi pelajar yang hampa apabila mereka gagal menempatkan diri dalam Universiti. Ini juga jelas membuktikan, kerajaan sangat prihatin kepada kehendak golongan muda yang ingin menempa nama dan harapan mereka untuk mengenggam segulung ijazah.


KPT telah menjalankan amanah dengan baik apabila telah mendahulukan rakyat dalam hal Pengajian Tinggi. Kerana, golongan muda juga adalah rakyat yang perlu di beri perhatian.


Saya merasakan, jutaan pelajar di luar sana akan tersenyum lebar apabila peluang mereka untuk belajar di Universiti sangat cerah. Namun, usaha untuk meloloskan diri jangan la di abaikan. Rezeki tidak datang bergolek. Ini juga perlu usaha.


Kerajaan berusaha memberi kemudahan tetapi, rakyat juga perlu berusaha untuk merebut peluang yang kerajaan berikan. Bulan tidak jatuh ke riba tau adik -adik sekalian.


Apapun, hargailah peluang dan ruang yang diberikan kerajaan untuk anda semua merealisasikan harapan diri sendiri mahupun harapan keluarga anda. 


Kerajaan sentiasa peka kepada kehendak rakyat dan itu sudah terbukti !!! 


Salam 1 MALAYSIA, RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.



No comments: