BUDDIES

Thursday, June 23, 2011

BURUKNYA PERANGAI SI ...

Salam 1 Malaysia mahasiswa semua, 




Tangga Langit mahu kita semua jauhi penyakit hati yang merosakkan jiwa. Bila jiwa rosak, perkara dan tindakan yang dilakukan pun akan rosak sama. 




Kenapa mahu rosakkan hati dan akal yang sedia cantik dan indah Allah kurniakan. Alangkah bagus sekiranya cantiknya ciptaan itu secantik tingkahlaku kita juga.


Bukan apa, TL terbaca mengenai ini :


Serah diri: Bekas pelajar ditahan hina gambar Agong


KUALA TERENGGANU 22 Jun - Polis menahan seorang bekas pelajar PTPL Kota Baharu ditahan kerana dipercayai terlibat dengan kes menghina gambar Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin yang dikeluarkan dalam laman sosial baru-baru ini.

Lelaki berusia 24 tahun yang merupakan seorang penganggur, telah menyerah diri di Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu pada 8 malam dua hari lepas.

Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustapa berkata, polis turut merampas sebuah komputer riba yang dibawa oleh lelaki itu yang berasal dari Kubang Kerian, Kelantan.

"Siasatan awal polis mendapati dua individu yang disyaki terlibat dan kita masih mencari seorang lagi untuk membantu siasatan kes ini,” katanya.


Cuba la fikir tindakan pemuda ini yang rosak dan kacau jiwanya. Buat apa susah-susahkan diri menghina gambar Agong ? Apa yang dapat hina gambar itu ? Puas ke berbuat demikian ? Kalau ada yang kata puas, puas itu hanya bersifat sementara kerana SYAITAN suka apabila manusia melakukan kejahatan even kecil mana pun perbuatan itu. 

Malu la sikit, seorang pelajar, tetapi perbuatan tak seperti pelajar. Apa kurang ke didikan yang diberikan ? Atau terlebih beri didikan ?

Manusia ini dilahirkan BAIK dan FITRAH, tetapi, manusia itu sendiri yang merosakkan SEKIRANYA dia memilih untuk rosakkannya. Kerana manusia dikurniakan akal untuk memilih samada berbuat baik atau tidak.

Walau apapun, tindakan akan dikenakan kepada mereka yang didapati bersalah. Undang-undang tetap  undang-undang. Ianya mendidik kita juga untuk bersikap sopan dan hormat orang lain.

Kalau tiada hukuman diberikan kepada si pesalah, nanti pesalah tidak akan gentar untuk mengulanginya. Maka, wajarlah adanya hukuman.


p/s : kerajaan serambi mekah (PAS:parti ISLAM semalaysia) ajar hina gambar orang ker ? Cer ajar adab dan tingkah laku sopan sikit. 


No comments: