BUDDIES

Monday, December 13, 2010

PELAJAR UNIVERSITI PENGSAN KERANA HARAKAH

SALAM MENARA GADING

Tajuk pun tak kena, apatah lagi penulisan penulis ini. :




Hal ini menimbulkan kemarahan dan rasa tidak puas hati dikalangan rakyat terutamanya mahasiswa yang akan menempuh semester baru tidak lama lagi. Bagaimana hendak cukup biasiswa/pinjaman diberikan jika keperluan sara hidup semakin naik jika hendak dibandingkan pinjaman yang diberikan? Sepatutnya perkara seperti ini patut dimbil kira memandangkan lebih 300,000 ribu mahasiswa sedang berada di IPT seluruh negara sama ada di IPTA, IPTS, Kolej-kolej Komuniti, Politeknik dan sebagainya.
PENGSAN BILA BALIK DARI DEMONSTRASI DI PUTRAJAYA
Kesannya, lebih ramai mahasiswa terpaksa ikat perut untuk meneruskan pengajian bahkan ada yang berkerja sambilan untuk menampung kos sara hidup dan lebih malang terdapat mahasiswa yang pengsan dek kerana 'exhausted' dan pengsan semasa bekerja untuk menampung keperluan diri di samping dalam pada masa yang sama perlu fokus dalam pengajian.
Dalam pada masa yang sama akan berlaku kenaikan harga makanan di kampus pusat pengajian dan perkara ini memang tidak dapat dielak lagi kerana pengusaha kafe/kantin terpaksa menanggung kos pengangkutan lebih dari biasa kerana kenaikan petrol dan diesel serta kos bahan makanan seperti gula.



Ini PULASAN ku :
"Pinjaman/biasiswa dikatakan tidak cukup menampung kos sara hidup pelajar di kampus." 

YA ker??? Ianya ibarat penulisan berbentuk peribadi. Merujuk kepada pengamatan saya dalam campus life ni, pinjaman/biasiswa yang diberikan mencukupi menampung sara hidup pelajar JIKA pelajar itu cermat menggunakan perbelanjaan nya. Dan mengikut kepada respons kawan-kawan saya di IPTA/S di Malaysia, harga makanan dalam kampus lebih murah dan terkawal kerana ada Unit KHAS untuk penjagaan cafeteria di Universiti dan pelajar boleh melaporkan sebarang ketidakpuasan kepada unit berkenaan.

Hal ini benar-benar berlaku di Universiti tempatan di mana tempat saya belajar, harga makanan di sebuah cafe ini memang agak mahal berbanding cafe yang lain. maka, tindakan untuk membuat laporan pun dijalankan dan akhirnya, harga makanan diturunkan seperti harga di cafe yang lain. Sudah selaras. So, soal harga barang naik dan harga makanan dalam kampus naik itu, BUKAN MENJADI ISU. Ternyata, ini isu yang dipolitikkan penulis.

Isu kerja sambilan itu adalah pilihan kepada pelajar terbabit. YA, memang untuk menampung kos sara diri, itu tak dinafikan. TETAPI, PENGALAMAN SAYA DAN RAKAN YANG LAIN, MEREKA YANG BEKERJA SAMBILAN INI ADALAH MEREKA YANG TELAH SEWENANG-WENANGNYA MENGHABISKAN DUIT PINJAMAN/BIASISWA KERANA SHOPPING, BELANJA AWEKS DAN MELABUR SKIM PIRAMID. oleh itu, kes kerja sambilan itu adalah dek kerana kecuaian mereka, bukan kerana kes tak cukup untuk kos sara diri. 

Itupun tak reti nak bersyukur KERAJAAN dah beri kewangan untuk belajar, kalu tak, setakap SPM atau STPM jer la...

Helah mengatakan mahasiswa hilang fokus kerana tak cukup zat makanan dan keletihan kerja sambilan kerana kenaikan harga barang sangat tidak munasabah. KERANA, hilang fokus itu boleh jadi daripada pelbagai punca seperti stress belajar, putus cinta, assingment yang bertimbun kerana time management yang teruk AND EVEN HILANG FOKUS KERANA SIBUK BERDEMONSTRASI MEMBANTAH TINDAKAN KERAJAAN. INI ADALAH PUNCA PALING UTAMA HILANG FOKUS. Fokus nya adalah mencari ilmu, bukan untuk berpolitik. SAHIH, INI PUNCA PALING UTAMA.

PERSOALAN BESAR DI SINI, apakah relevannya 1 Malaysia dengan kenaikan harga barang bagi mahasiswa???? sepanjang pembacaan saya pada penulisan ini, tiada kaitan dengan 1 Malaysia, DAN INI MENUNJUKKAN, PENULIS SENGAJA MENJATUHKAN KONSEP 1 MALAYSIA YANG DIBAWA DS NAJIB TUN RAZAK.

1 MALAYSIA semakin mendapat sambutan yang menggalakkan daripada orang persendirian mahupun badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan. Terbaru berkenaan Tarian Cuti-Cuti 1 Malaysia yang mendapat sambutan terhangat hingga mencecah 19 ribu orang, mengatasi rekod sebelum ini. INI BUKTI YANG JELAS 1 MALAYSIA SEMAKIN DITERIMA DAN DISAMBUT BAIK RAKYAT.


No comments: