BUDDIES

Tuesday, December 21, 2010

MAHASISWA SALAHKAN KERAJAAN ???

Salam Menara Gading, 




Pelik kerana mahasiswa yang hanya menanggung dirinya sendiri di sepanjang pengajian menghadapi masalah kewangan yang teruk mengalahkan orang yang mempunyai ahli keluarga yang ramai. 

Kenaikan harga barang mendatangkan bencana kepada mahasiswa UIAM ??? Melalui pengamatan saya, dan soal selidik kepada rakan-rakan saya, soal harga barang naik di dalam KAMPUS UIAM tidak menjejaskan faktor kewangan mahasiswa. Faktor yang menjejaskan kewangan Mahasiswa apabila duit PTPTN itu digunakan untuk berhujung minggu ke sana ke mari, menyewa kereta untuk keluar makan ke 'Kubur' (tempat makan popular berhampiran kubur Islam ), ke Jaya Jusco, dll. Itu punca utamanya. Melebihkan kepada kehendak berbanding keperluan. Melebihkan kepada perasaan berjoli daripada mengaji. Itulah faktor PTPTN tidak cukup.

Hal yang tiada kaitan dengan kenaikan barang dalam kampus mahu di ajak berdemo dalam kampus. Ini agenda siapakah  ??? Budaya siapa yang mengajak kepada perbuatan demonstrasi ini ?? Sahih ini ajaran Pakatan Rakyat apatah lagi ahli parlimen pembangkang menjadikan Parlimen seperti Safari atau Zoo. 

Ini lah antara penyebab mahasiswa harus menumpukan kepada pelajaran sebelum cenderung untuk turun padang berpolitik secara terbuka dan lantang. Fikirkan dan bertindak secara matang, bukan melalui emosi yang diganggu Syaitan Durjana.


No comments: