BUDDIES

Wednesday, December 8, 2010

PTPTN - KREDIT UNTUK PELAJAR



SALAM CENDIAKAWAN, SALAM GENERASI PENERAJU NEGARA




 Baru - baru ini, aku ada tengok TV tentang PTPTN. biasalah, akan ramai pelajar sakit hati dengan PTPTN ni. mana tak nya, charge pemprosesan mencecah 3% .


Aku sebagai mahasiswa universiti, marah dengan PTPTN yang kenakan charge yang tidak berbaloi. Sebab tu ada di antara kengkawan aku yg cakap, PTPTN ni adalah PTPTipu. Huhh...


Namun, gambaran PTPTipu ini mungkin akan mengubah sekaligus menceriakan kesemua mahasiswa/i  negara. ini kerana, PTPTN telah memperkenalkan sistem UJRAH yang mana, hanya 1% charge pemprosesan sahaja yang di ambil. 


Bayangkan, betapa kerajaan sangat prihatin kepada pelajar-pelajar. Asalnya 5%, menurun kepada 3%, dan kini hanya 1% sahaja. 


Kerajaan byk membantu golongan muda yang baru nak menapak ilmu di menara gading. Kerajaan peka terhadap beban hutang pelajar selepas tamat belajar maka diperkenalkan sistem Ujrah ini yang dapat meringankan beban pelajar untuk membayar semula pinjaman pembelajaran mereka.


SKIM RUMAH PERTAMAKU


Dan juga, kerajaan prihatin kepada golongan yang baru nak melangkah ke alam hidup berdikari selepas tamat belajar iaitu ingin membeli rumah pertama mereka. Mereka mendapat pengecualian bayaran selama 1 tahun !!!


Ini semua menunjukkan, rakyat memang didahulukan. Dengan tindakan yang kerajaan telah ambil ini, meringakan beban pelajar yang baru nk bekerja mencari sumber pendapatan. 


oleh itu, untuk keterangan lanjut mengenai SISTEM UJRAH, sila klik di sini : SISTEM UJRAH PTPTN


Akhir kata, jangan lah kita hanya tahu nak membenci kerajaan dan menyalahkan kerajaan semata-mata. Jangan terlalu meminta-minta hingga nilai usaha yang perlu ada,kelak akan berkurangan. Islam sendiri menganjurkan kita untuk lebih tekun dan berusaha.


Salam 1 Malaysia !!!!

No comments: