BUDDIES

Friday, January 28, 2011

PELAJAR SPLIT PERSONALITY DISORDER KE TENANG !!!

Salam 1 Malaysia, Salam Mahasiswa, 


Biarlah menjadi diri sendiri


Cuti mid semester pun bermula lah pada hari ini setelah tamat kelas pada hari ini. Sure ramai la yang berada di stesen dan terminal berhampiran. Maklumlah, cuti seminggu. Ada yang tak lepas peluang untuk pulang ke kampung halaman.


Teringat kawan ada cakap sebelum dia balik kampung malam semalam. "Untuk menyedapkan rasa hati, better la aku bawak buku dan assingment. Buat tak buat tu, belakang kira lah, yang penting, tak rasa bersalah sebab langsung tak bawa buku. Nanti gundah gulana la plak. So, bawak je lah buku-buku " 


heheheh.... Biasalah, balik kampung, tak terlepas daripada berborak dan bersantai bersama family. Ada yang kata menjadi surirumah sebab kene mengemas rumah dan sebagainya. Itu bagi anak gadis lah. Biasalah, apa guna anak balik kampung tapi tak tolong buat kerja dapur...


Tapi, ada juga kes yang tak balik kampung sebab nak siapkan assingment ataupun tesis. Yelah, bila balik kampung, banyak la gangguannya. Hilang fokus katanya. So, mendiamkan diri di dalam blik menyiapkan projek paper. Tapi tak apalah, masing2 tahu kelemahan dan kekuatan diri untuk menjayakan sesuatu perkara itu.


Lain pula cerita dengan mahasiswa yang tidak tahu peranan dan amanah ni. Yelah, orang sibuk balik kampung, wat assingment, tapi ada pulak yang wat assingment di kawasan panas seperti di TENANG. Apa kes tu ??? Lupa benar mahasiswa itu pada tanggungjawab nya sebagai mahasiswa. Kalau nak sangat tolong berkempen, tak yah la jadi mahasiswa. Kesian orang lain yang nak jadi mahasiswa, tapi tak dapat. Ni, yang dah dapat ni, senang-senang jer buat sesuka hati. Tak syukur dengan rezeki yang diberi.


Mahasiswa yang turut serta berkempen di TENANG itu mungkin mengalami masalah psikologi yang kritikal. Ataupun dipanggil split personality disorder. Yelah, mahasiswa itu mengalami kecelaruan personaliti iaitu tidak tahu membezakan peranannya sebagai mahasiswa hingga terjun ke personaliti lain iaitu peraih undi di TENANG. Bahaya sungguh mahasiswa itu kerana penyakitnya kronik !!!


LABIS – Tindakan parti pembangkang yang mengunakan talian hayat terakhir, memperalatkan golongan mahasiswa berkempen pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang menunjukkan parti itu semakin terdesak kerana menuju ‘kekalahan’.
Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan yang ditemui di sini, hari ini ketika diminta mengulas tindakan pembangkang menggunakan golongan mahasiswa untuk berkempen dari rumah ke rumah berkata:
“Tindakan guna golongan mahasiswa ini bukan sahaja tidak beretika, tetapi juga tindakan orang yang nak kalah.”
Menurutnya, lebih tidak beretika apabila kumpulan mahasiswa itu menyamar sebagai Pemuda dan Puteri UMNO supaya dibenarkan masuk ke rumah penduduk.
“Saya berharap pengundi di DUN Tenang tidak terpedaya dengan tindakan kumpulan mahasiswa tersebut yang datang memburuk-burukkan kerajaan BN (Barisan Nasional),” katanya.
Semalam, Ketua Penerangan UMNO Johor, Datuk Samsol Bari Jamali mendedahkan taktik kotor parti pembangkang yang memperalatkan golongan mahasiswa menyamar dengan berpakaian seperti ahli Pemuda dan Puteri supaya dibenarkan masuk ke rumah.
Apabila dibenarkan masuk, mereka kemudian cuba meracuni pemikiran pengundi dengan memburuk-burukkan kerajaan BN.
Samsol Bari memberitahu, setakat ini pihak menerima tiga aduan daripada masyarakat yang tidak senang dengan tindakan tersebut.
Antara kawasan yang dikesan pernah dikunjungi kumpulan mahasiswa tersebut di Air Panas, Kampung Tenang, Felda Tenang, Felda Chemplak dan Chemplak Barat.



Mahasiswa, apakah sebenarnya peranan anda hingga anda terjerumus dalam politik  luar yang tidak menjaminkan masa depan anda.


Tidakkah anda berasa rugi kerana anda sudah mengabaikan amanah yang Allah kurniakan kepada anda sebagai seorang mahasiswa ??? 


Tidak kah anda telah menyeksa dan menyakiti diri anda sendiri kerana anda gagal menjadi mahasiswa yang sebenar iaitu menumpukan kepada pelajaran dan kampus ??? 


Tidak takutkan anda apabila disoal mengenai amanah dan tangunggjawab anda sebagai mahasiswa hingga sanggup menjadi jentera pilihanraya yang di luar lingkungan peranan anda ??? 


Tanyalah pada hati, samada anda amanah pada peranan anda sebagai mahasiswa. jawapan itu ada pada anda.


Mahasiswa, SELAMAT BERCUTI PERTENGAHAN SEMESTER. JAGA DIRI DAN PULANG DENGAN SELAMAT.

2 comments:

karl said...

mohon link ke http://wicararumi.blogspot.com

karl said...

teria kasih mungkin cara berbeza tapi tujuan perjuangan sama ...salam wicararumi.blogspot.com