BUDDIES

Tuesday, January 11, 2011

PARIA WUJUD DI MALAYSIA ???

Salam Mahasiswa sekalian, 


Tajuk utama mengenai Interlok


Saya cukup terkilan dan bersimpati kepada Sasterawan Negara,  Datuk Abdullah Hussain, 91, apabila, di hari tua beliau, beliau mengalami kemelut yang tidak indah untuk di nikmati sementara nyawa di kandung badan. Novel yang telah mencetuskan kontroversi kaum India di Malaysia ini telah menghancur luluhkan penulisannya dalam NOVEL INTERLOK. 


Selalunya, semakin tua dan berjasa seseorang itu apatah lagi telah diangkat sebagai SASTERAWAN NEGARA, maka akan semakin kita menghargai karya dan jasa penulisan beliau yang mungkin kita tidak akan rasai berpuluh tahun lagi. Tetapi, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Menghina karya seorang sasterawan negara,  yang nilai seni dan sasteranya sukar dicari ganti dewasa ini.


Di sini, saya sertakan keratan akhbar Utusan hari ini :  11.1.11  :

Dalam linangan air mata, Abdullah yang ditemui oleh wartawan Utusan Malaysia, MOHD. KHUZAIRI ISMAIL bersama jurugambar, HAFIZ JOHARI di kediamannya di Petaling Jaya, Selangor, semalam turut melahirkan kekesalan yang mendalam apabila karyanya yang diterbitkan 40 tahun lalu disalahertikan oleh pihak tertentu.
Abdullah yang berkerusi roda ketika ditemui meminta untuk berbaring ketika menjawab soalan-soalan yang dikemukakan kerana keuzurannya.


Malah, beliau juga hanya mampu menjawab soalan-soalan itu secara bertulis kerana tidak berdaya lagi untuk berbicara.
Ikuti soal jawab itu yang terpaksa dilakukan dengan ringkas ekoran keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan.


Bagaimana perasaan Datuk dengan apa yang menimpa karya Interlok?
ABDULLAH: Saya berasa dukacita kerana maksud saya baik, tetapi orang salah menerima.


Apa yang tidak difahami oleh kaum India menerusi buku Interlok itu?
ABDULLAH: Di India (terutamanya di India Selatan), masih kuat dengan fahaman ‘paria'. Saya ikut Mahatma Gandhi. Tetapi orang India di sini cuba melupakannya.


Apa sebenarnya yang cuba disampaikan menerusi Interlok?
ABDULLAH: Ia merupakan kisah Maniam, iaitu watak utama seorang India dari India Selatan. Dia gembira kerana tidak ada perbezaan kasta di sini. Dia seronok menaiki kapal bersama orang India yang lain dan seronok apabila sampai di Pulau Pinang. Dia gembira kerana tidak ada perbezaan kasta di Malaysia.


Nasihat Datuk kepada kaum India yang menolak buku ini?
ABDULLAH: Baca betul-betul (Interlok) apa maksud sebenar saya tulis. (Saya) bukan mahu menghina masyarakat India.


Datuk masih menulis?
ABDULLAH: Saya tidak lagi boleh menulis. Menulis memerlukan saya bergaul dengan banyak orang.


-----------------------------------

Demikian kata Sasterawan negara apabila MANIAM berasa seronok datang ke tanah melayu ketika itu kerana di sini, tiada kasta diamalkan sepertimana di India. Dan kita semua tahu, PARIA adalah golongan paling rendah kastanya. Hingga kini, kasta masih wujud di India. Lihat sendiri drama dan Movie mereka yang masih lagi mengisah dan mengambil kisah tentang kedudukan dan pangkat. Ianya masih jelas lagi di sana. Dan di India, mereka yang kaya akan terus kaya dan miskin iaitu umumnya golongan kasta rendah sentiasa dihimpit kemiskinan.



Tetapi di Malaysia, India tidak mengikut kasta dan bebas untuk mencari rezeki dan mengumpul kekayaan di Malaysia. Pokok pangkalnya adalah usaha untuk menjadi kaya. Tengok sahaja contoh antara orang India yang kaya di Malaysia yang menerajui Air Asia dan Maxis. Apakah mereka ini disekat ??? Tidak kerana mereka bebas menjana ekonomi.

Teringkat kawan saya yang berbangsa India bernama Malini yang bapanya dulu hanya bekerja jual surat khabar di tepi jalan dan menghantar suratkhabar dari rumah ke rumah. Tapi kini, bapanya sudah boleh memajukan bisnes dengan membuka kedai buku dan sudah ada beberapa cawangan berhampiran. Ini menunjukkan, India di Malaysia tidak dikastakan dan tidak disekat ekonomi mereka.

Novel Interlok dibakar oleh 100 orang India.

Jadi, mereka yang membakar karya seni dan sastera Datuk Abdullah ini adalah tergolong daripada golongan PARIA ker ??? yelah, hanya mereka yang merasakan mereka itu PARIA sahaja yang akan bertindak sedemikian rupa. Orang yang merasakan cerita novel ini adalah perkara sebenar apatah lagi kaum INDIA sudah berubah di Malaysia malah semakin maju, tidak akan bersetuju dengan tindakan membakar karya sastera Sasterawan Negara.


Interlok ini menghimpunkan kesemua bangsa di Malaysia - melayu, cina dan india. Masing-masing ditonjolkan peranan dan sifat semulajadi norma kehidupan mereka. Apakah kebodohan melayu dalam novel Interlok ini tidak mendapat reaksi negatif melayu ???? Tidak, kerana cerita itu adalah fakta sebenar Melayu dahulu. tetapi sekarang, Melayu sendiri boleh melihat perubahan positif daripada kebodohan Melayu ketika itu.

Kepada kaum India, baca dan fahami dulu karya ini. Bandingkan jika anda berada di INDIA. Apa berlaku ??? Dan realitinya, anda di MALAYSIA yang mana, jauh bertuahnya anda sebagai kaum India di Malaysia. Bersyukurlah kerana itu hanya kisah seorang India yang datang ke Malaysia bertuah ini. Dan mungkin, anda adalah pewaris MANIAM itu dan andai MANIAM itu wujud, tentu dia berasa bersyukur dan bertuah kerana dapat hidup dan mempunyai famili di Malaysia yang tidak mengamalkan kasta.

Akhir kata, interlok bukan karya yang perlu diperlekehkan tapi untuk di insafi.



8 comments:

Gelombang Wangsa Maju said...

SALAM TANGGA LANGIT ...

MINTA IZIN LINKKAN BERSAMA BLOG SAUDARA BERSAMA BLOG KAMI. WASALAM ...

SELAMAT MENGGANYANG PEMBANGKANG!

Melayu Pasir Gudang said...

Salam Tangga langit.
Permintaan tuan telah di laksanakan. Perjuangan ini bukan kerana wang ringgit tapi kerana insaf dan sedar bahawa kerajaan melayu islam ini harus di pertahankan untuk anak cucu akan datang.Biar pedih dan perit hati ini untuk berkata-kata tapi demi Agama,Bangsa dan Tanahair yang Hak kita pertahankan yang bathil kita hancurkan.Selamat Berjuang.

gdiamy1 said...

sesungguhnya mereka nie lupa diri atau terlupa disebabkan kesenangan yg mereka nikmati kini....

Anonymous said...

Asslamualikaum tuan tanah...minta izin menjawab "PARIA WUJUD DI MALAYSIA ??? ?"
Jawab: ADA. Kalau tak wujud...masa kan puak hindraf tu melenting....yang dok sokong Hindraf tuuulah...PARIA TULIN.
Sekian, terima kasih
wassalam

Anonymous said...

saya sudah experience dengan manusia paria2 nih dan mereka pernah nak perangkap aku dengan pelbagai hikayat dari imaginasi mereka oleh kerana kuih apum berwarna kuning, antara ciri2 PARIA :

1. Talam 2 muka, lihatlah aper terjadi pada anwar
2. mereka sentiasa kata mereka betul, dengan membelitkan cerita, tulah byk jadi lawyer.
3. Sentiasa perasan tiada penhujung nya

Anonymous said...

Lihat stratigi paria.da tanah lapang dia pacak besi cabang mata tiga pastu bt rban aym kemudian da bumbung...dinding.......
Patung dan majlis kecut nk reban klau sambung rumah kat tanah sndri pn cepat dpa runtuh...siapa yg jd paria sekarang takut bertindak di tanah ibunda sendiri.yg pelik kenapa paria ni xpacak ditanh hak milik paria jg.

Anonymous said...

Cba prgy kt sek ren.cnvent semasa p.j da ank2 india ni mngelak dr mmgng kawn india lain,tahu knapa?...
Kasta...

Anonymous said...

mereka INI sudah berani menghina orang2 melayu Dan institusi beraja secara terbuka itulah sebab mengapa kasta Paria di amalkan di India sehingga kini