BUDDIES

Thursday, December 9, 2010

MAHASISWA JADI TALI BARUT

Salam Generasi Terbilang, Salam 1 Malaysia..


Mahasiswa - satu nama yang bila orang pandang dan sebut, akan terpancar satu rasa yang gah dan hebat pada mereka. Yalah, bukan semua orang mampu bergelar mahasiswa.


Tetapi malangnya, MAHASISWA ini mewujudkan satu budaya yang kurang enak apabila  dewasa ini, mahasiswa kerap mengikuti demonstrasi bantahan kepada kerajaan. Ideologi siapakah yang membawa budaya tak elok ini di negara ini???


DARURAT DI THAILAND
 MERENCATKAN EKONOMI.


DEMONSTRASI YANG AKHIRNYA
 MENJADI PERTUMPAHAN DARAH


Tidak rasa kasihankah apabila melihat negara lain merusuh dan berdemonstrasi ? tidak rasa bersyukurkah bila negara ini aman , tidak seperti negara lain seperti Thailand ???   


YA, pada mulanya demonstrasi  aman, tetapi, ianya mampu bertukar liar jika tanpa kawalan.


MALAYSIA tidak menjadikan DEMONSTRASI itu satu budaya apabila ingin membantah tindakan kerajaan. Ini adalah budaya pembangkang untuk menunjukkan mereka selalu menjadi mangsa walhal, satu demi satu kerajaan berusaha untuk memberi kemudahan kepada rakyat.


Kesenangan atau kemudahan itu tidak boleh datang sederap atau sekaligus. Ianya bergantung kepada keadaan semasa negara samada dari sudut ekonomi, sosial, permintaan dan sebagainya.


Tindakan yang hanya merugikan dan mencemarkan nama Malaysia ini, tidak akan memberikan apa-apa manfaat kepada rakyat lain walhal mengeruhkan suasana.




Terbaru, satu demonstrasi aman ingin dijalankan di masjid Putrajaya Jumaat ini, 10 Disember 2010, dengan tema berbaju hitam.


Yang peliknya, mengapa tiada demonstrasi aman untuk mengatakan rasa setuju atas tindakan kerajaan ??? sebagai contoh,perarakan aman bersetuju dengan SKIM RUMAH PERTAMA yang dianjurkan DS Najib pada Bajet 2011 tempoh hari. Bukankah ini lebih baik kerana memberi sokongan kepada kerajaan dan kerajaan mengetahui apakah kehendak rakyat secara tidak langsung.


Menyatakan perkara yang tak suka memang digemari. Itu memang tabiat orang Malaysia. Tapi, untuk menghargai apa jasa kerajaan pada rakyat, rakyat susah nak berterima kasih. INI SATU BUDAYA YANG TIDAK SIHAT.


Sebagai mahasiswa, anda adalah orang terpilih yang di angkat rakyat dan kerajaan untuk menjadi generasi yang terbilang pada masa hadapan. tetapi, kalau intelek nya tinggi (IQ) hingga mencecah 4 flat setiap semester, tetapi akhlaq ataupun EQ nya rendah, orang itu tidak layak untuk di angkat menjadi pemimpin apatah lagi seorang yang budiman.


Jangan terikut-ikut dengan budaya pembangkang, kelak akan menunjukkan siapa yang akan terpecah tembelang.




Mahasiswa harus menjadi contoh kepada generasi akan datang dengan sifat dan sikap yang baik. Bukan sekadar IQ tetapi juga EQ mahupun SQ. Ingatlah, mahasiswa umpama berlian yang semakin menyinar untuk memberi sinaran cahaya kepada adik-adik yang semakin membesar. Tunjukkan keperibadian yang baik, bukan negatif.


Salam keamanan ....

No comments: