BUDDIES

Tuesday, May 10, 2011

INIKAH MAHASISWA PARTI ISLAM MALAYSIA ???

Salam 1 Malaysia, 


UTUSAN TIDAK KISAH
MAHASISWA YANG MENTAL NANTI


TL rasa, mahasiswa atau sesiapa sahaja ada tengok cerita Labu dan Labi. Alah, cerita P.Ramlee tu... Teringat sedutan Labu dan Labi mengambil kertas untuk dijadikan kepala bapak masing2 untuk dipijak2 lawan. Kepala bapak Labi di pijak Labu dan sebaliknya. 


Nampak mcm kelakar, tapi di situ, terselit moral yang tidak baik kerana perbuatan sebegitu mengundang rasa marah, hasad dengki, dan juga dendam. Inilah hasilnya apabila perbuatan itu dibiarkan sahaja tanpa teguran daripada sesiapa. 


Serupa juga dengan tinkahlaku segelintir mahasiswa taksub seperti Gamis dan Mahasiswa Persatuan Islam, tetapi perbuatan tiada serupa Islam itu. Bertudung labuh menutup dada, tapi di dadanya kotor dan penuh daki2 dendam. 




Mereka telah mengoyak dan memijak akhbar Utusan Malaysia atas sebab akhbar Utusan Malaysia ini akhbar paling teruk pada pandangan mereka. Ini katanya :


"Utusan Malaysia dilihat tidak bijak dan kredibitinya dipertikai apabila mengambil sumber hanya daripada blog yang bersifat pandangan peribadi penulis"

Itulah, orang2 tua ada kata, paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. Cuba kita baca harakahdaily, ada banyak kolum yang bersifat pandangan peribadi. Banyaakkkkkk sangat. Langsung tiada tapisan. Ingat lagi dulu, seorang pelajar Mesir yang tidak tahu berterimakasih kepada kerajaan kerana menyelamatkan mereka daripada pergolakan di Mesir. Heh, ini pun bersifat peribadi dan mencabar kredibilit kerajaan pula. Seolah-olah segala usaha itu, kerajaan tidak lakukan. Itu kah akhbar yang tiada permit mampu buat  ??? Hanya mengambil artikel yang menyokong mereka sahaja ??

Soalnya kini. bukan TL membela Utusan Malaysia, tetapi, mahu mahasiswa berfikir, seburuk Utusan pun, apa yang mampu Harakah sebarkan ??? Harakah juga tiada fitnah dan hasutan ??? Bohonglah kalau tiada. Harakah juga mempamerkan cerita bergenre fitnah kerana tiada bukti, tapi cakap hentam keromo jer. Hanya menuduh kerajaan, siapa2 pun boleh buat. cakap jer, bukti hampeh. MMm....harakah pun sama malah lagi teruk pun ada.

jadi kepada mahasiswa yang bertindak demikian, kalian hanyalah mengundang rasa dendam di jiwa sahaja. Tiada solusi yang dapat dilakukan mereka dengan hanya sekadar memijak. Walaupun sekadar contoh, tapi contoh itu juga akan dijadikan ikutan yang tidak berfaedah.

Mahasiswa yang masih waras di luar sana, bertindak bijak lah untuk melakukan sesuatu perkara. Bertindak ikut akal, bukan emosi.

22 comments:

Anonymous said...

Suruh depa beli banyak2 dan koyak. Satu lori lagi bagus. Inilah budak2 melayu yang bodoh tak boleh diajar.

MAHASISWA SEBENAR said...

ADUH BANGANGNYA MAHASISWA MAHASISWI KITA NI! BAIKLAH KOYAK SURAT KHABAR CHINA YANG PENUH DENGAN RASIS TU! ADUH! PAKAI PAKAIAN MENGIKUT LUNAS ISLAM TAPI PERBUATAN TIDAK MENUNJUKKAN KEBIJAKSANAAN SEORANG ISLAM.

TU LAH , ORANG SURUH BELAJAR BUKAN BERPOLITIK. DAH LAH OTAK TAK BERAPA NAK CERDIK, KURANG PENAKULAN DAN KURANG MAHIR MEMBUAT ANALISIS. TERUS MEMBABI BUTA PERCAYA JE!

SEDIH BETUL TENGOK MAHASISWA CAMNI. MAHASISWA KE MAWASSISWA?

Anonymous said...

ye betul..ini namanya bodoh sombong..ini belum pun duit ptpn habis bayar dah nak belagak lawan kerajaan..nxt time masa dpt ptpn bagi sekali cermin...senang nk cermin diri.

Anonymous said...

ANAK MELAYU YANG TINGGAL DI SATU-SATUNYA NEGARA MELAYU SENDIRI YANG MELAKUKAN PERBUATAN TERSEBUT MEMANG MERUPAKAN SATU BANGSA YANG TAK SEDAR DIRI. PERNAHKAH BANGSA CHINA DI NEGARA ASAL CHINA ATAU BANGSA INDIA DI NEGARA ASAL INDIA MEMBAKAR AKHBAR DALAM BAHASA IBUNDA MEREKA? KALAU PERKARA SEPERTI INI BERLAKU DINEGARA CHINA DAH LAMA MEREKA SEPERTI INI TINGGAL NAMA JE. SAYA D0AKAN SEMOGA HIDUP MEREKA YANG MENDERHAKA TERHADAP BANGSA SENDIIRI TIDAK AKAN BERKAT. TUNGGULAHS BALASANNYA DALAM MASA TERDEKAT NI.

Anonymous said...

mintak2 utusan letak kat cover page. biaq malu sikit! kita tngok berapa ramai orang yang nak sokong perbuatan mahasiswa 'pandai' ni.

Aku ckup benci kalau pompuan bertudung labuh berpikiran cetek.

Anonymous said...

Poyo gila budak2 UM
menyampah aku tengok.

Anonymous said...

SEDIH RASANYA AKHBAR YANG BERJUANG DAN MEMBERI KEJAYAAN UNTUK BANGSA AGAMA DAN NEGARA SERTA MENJADI LIDAH RESMI BANGSA MELAYU YANG TERTUA SEJAK TAHUN 50AN SEJAK DARI UTUSAN MELAYU, DIPERLAKUKAN SEBEGINI OLEH ANAK BANGSA NYA SENDIRI.INI LAH NASIB BANGSA MELAYU DIBUMI SENDIRI.PERPADUAN BANGSA AGAMA SUDAH TIDAK ADA LAGI.

Pejuang Bangsa said...

nama je mahasiswa tapi lagi bagus org belajar setakat spm je... Blajar tinggi2 otak letak kat lutut

.Gory. said...

Yes, kita tengok. Harakah, Suara Keadilan dakwa Haron Din cakap Utusan haram, sedangkan Haron Din counter balik esok. So, ini tak fitnah? Gila punya olang

Anonymous said...

ahahhhha..cacai umngok semua...klu aku..bakor je Utusan..=)

Anonymous said...

ni la kalu org kata bodoh...bingai...jadi mahasiswa n percaya utusan 3 suku..perosak fikiran rakyat..semua jadi cacai2 taik umngok...hahaaa

Amir Yugi said...

Ak rasa org yg back up utusan ni mmg bingai. Harakah tu mmg dah surat khabar PAS, mmg lar propaganda PAS memanjang. Masalahnya, Utusan bkn surat khabar UMNO, mana boleh sebarkan propaganda UMNO. Buat surat khabar baru, Utusan UMNO, baru betul. Ini tak, ngaku neutral, kerajaan pun tk ngaku terlibat dgn utusan tp berita menybelahi UMNO. Tk ke bingai? Mahasiswa yg letak otak kat lutut mmg tk leh pikir.

Ape lg, backup lar utusan. Sembur lar ak ni tk reti bersyukur dgn tajaan kerajaan. Bodo, cakp ar duit pinjaman kau satu sen pun tk pegi kat awek ko? Selagi ko abis duit beli top up nk call awek, selagi tu ko jgn nk memekak sal intelek mahasiswa kat sini.

Anonymous said...

terbaek yugimudo!! roxx!!

mu42

Anonymous said...

ni mahasiswa ke babi2 pakai bertudung ni?konfius aku....

Amir Yugi said...

Anon 11:55 PM

Ko apehal nak panggil diaorg babi? Masalahnya:

1. Ada diaorg curi suratkhabar tuh?
2. Kalo diaorg buat mcm tuh ko dapat sakit ker?
3. Ko tk penah guna surat khabar buat alas makan ker?
4. Mulia ke surat khabar tu berbanding wanita yg menutup aurat?

Sebelum ko nk balun mahasiswi2 kat atas tu pikir dua kali. Dapat dosa sbb backup kertas2 yg terang2 diaorg dh beli sndiri.

Suara Pemuda said...

Sdr. Yugimudo.. Utusan telah wujud lagi lama dari hampir keseluruhan kita di ruang komen ini. Utusan adalah suara Melayu mutlak dlm memperjuangkan agenda berkaitan kepentingan agama,bangsa dan negara..yakni selari dgn perjuangan UMNO. Itu sbb apa yg diperjuangkan UMNO turut menjadi agenda Utusan sejak zaman sblm kemerdekaan hingga kini. Alhamdullilah.

Dan atas sbb itu, Utusan juga menjadi bahan jenaka pihak yg takut akan kebangkitan suara majoriti Islam Melayu Malaysia. Isu yg dibangkitkan ini bukan perkara baru. Difahamkan gerakan ini pernah diingatkan oleh Mufti Perak, Dato' Harussani dari dulu lagi cuma takde pihak ketiga yg hendak kedepan. Dan kali ini, ada! Apabila di hujung akhir tajuk utama ada "?" ini bermakna pihak Utusan juga bertanya,benarkan kenyataan yg dibuat oleh blogger ini? Dan hasilnya pelbagai respon yg Utusan dpt. Salahkah juga jika Utusan sekadar memberi peringatan kpd masyarakat Melayu Islam jika dibiarkan, tidak mustahil boleh berlaku? Di akhir zaman, mcm-mcm boleh berlaku..masa itu Perlembagaan Negara pun tinggal sejarah!

Ya, sakit hati apabila melihat akhbar yg sebati dgn bangsa dipijak oleh org sendiri apatahlagi oleh bangsa lain yg semmgnya cemburu dgn akhbar lantang ini! Ya, memmg kdg-kdg akhbar ini dibuat bungkus nasi, tetapi utk membungkus rezeki! Ada pernah tengak akhbar cina yg asyik mempersoalkan keistimewaan org Melayu Islam Malaysia diberi layanan 'pijakan' yg sama dibuat mahasiswa?

Ingat, bila kita dah rasa kita dah pandai dan berfikiran terbuka, ada ramai lagi yg benar-benar sayangkan agamanya, bangsa dan tanahair. Bukan syg hanya pada satu perkara, ttp kpd ketiga-tiganya sekali! Pakej lengkap!

Slmt menjalani ibadah menuntut ilmu di menara gading. Anda masa dpn negara. Jatuh bangun bersama anda generasi muda! Tp ingat, tiada sejarah tiadalah kita harini.. Terima kasih.

Anonymous said...

maknanya mereka pijak kepala mak bapak mereka la. anak sapa la ni...

Zombie Kg Pisang said...

Kepada Yugimudo & Mahasiswa2 yg bengap dok pijak utusan,

Kenapa la kepala otak lu org ni bengap sangat sampai x boleh nak membezakan antara kebenaran & propaganda. Mungkin kepala otak lu tu dah penuh dengan kebencian bila asyik dok baca Harakah & blog pro pembangkang. Pada gua mahasiswa yg pijak utusan tu adalah bodoh & tak matang...cuma jadi keldai pembangkang yg anti Melayu. Sia-sia belajar kat Universiti tp bengap. Bangsa lain sibuk dok mencari ilmu tapi lu org nak berpolitik pulak. Kalau pijak Utusan korang berani la, aku cabar korang cuba korang pijak akhbar cina yg terang2 hina bangsa melayu .. ada berani ? Gua rasa telur korang jer besar tapi kecut..!

Akhbar Utusan di benci sebab membela bangsa Melayu daripada di pijak2 oleh bangsa lain.. korang ni bangsa apa ? Bahlol betul ..!Sia-sia masuk U .!

Mat Despatch said...

Bangang, bengap & haprak punya mahasiswa .. buat membazir duit kerajaan jer. Org suruh belajar kat U depa sibuk nak berpolitik. Ini lah mahasiswa bangsa melayu yg x sedar diri...!

Kepada Yugimudo,

Lu pun sama bangang.. boleh belah la lu..!!

Azmean said...

Tak berfikiran seperti mahsiswa pun...apa saja medium yang boleh memberi maklumat informasi boleh dibaca. Cuma yang penting selepas membaca nya buat kajian, bezakan maklumat yg boleh pakai dan tak boleh pakai. Tak payah nak tunjuk geram kat medium tu..itu baru mahasiswa...pesanan kepada adik2 mahasiswa siswi ni...berfikirlah secara orang berpelajaran..jangan hanya mendengar..siswa cemerlang tahu membuat analisa dan bertindak secara yang tidak menjolok mata.

Anonymous said...

Dia orang ini bukan bodoh sombong tapi bodoh kerbau tak tau antara betul atau salah. Otak macam ini pun boleh masuk U. Dah grad besok menyusahkan orang.

Amir Yugi said...

Suka ati korang lar. Lg skali yg ak pertikaikan, bila suruh Utusan "masuk" UMNO dia tak nak. Yg isu kristian nak dijadikan agama rasmi, sapa yg timbulkan? Sampai menteri pun tk ngaku Utusan tu melambangkan suara mereka. Melukut di tepi gantang jer. Jgn sewenang2nya mewakilkan suara Melayu dgn syarikat korporat. Suara korang, hak korang, jgn buang sesuka hati.