BUDDIES

Friday, May 6, 2011

UUM : AZIZAN CAKAP PUTAR BELIT

salam 1 Malaysia, 




TL dulu pernah dengar, Mb Kedah kata, UUM tidak mohon untuk lanjutkan rebat cukai UUM. tetapi, Naib Canselor nya memberitahu, sudah 2 kali ditolak mengenai rebat cukai tu. Hmm...


Pemerintahan PAS di Kedah semakin kekurangan dana. Dah la tak cukup dana, pulak tu, mencantas keistimewaan yang sepatutnya diperolehi oleh individu atau badan kerajaan dan bukan kerajaan. Ada ke patut ??


Mahasisa UUM mungkin tidak mengendahkan hal ini, tetapi, sebagai Mahasiswa, tidakkah terasa seolah-oleh UUM ini tidak diterima kerajaan KEDAH ??? dahlah di anaktirikan soal air, ini pulak, tak beri kemudahan kepada UUM.


Azizan seolah-olah melayan UUM itu sebagai pembangkang, kerana itu tak di endahkan permintaan UUM. Kedah kata akan rugi kalau beri rebat. Itu adalah kelemahan pemerintahan negeri Kedah la. Masa BN memerintah dulu, boleh je kasi rebat. Tak ada masalah pun. Pernah juga Kedah rugi, tapi tetap diberi rebat. Jadi, kenapa nak sekat rebat UUM ??? Macam tak masuk akal, Sebab tu lah TL cakap, Azizan ni layan UUM kerana politik dan kerana UUM itu adalah pembangkang baginya.


Tak perlu usul IPT lain, kerana sedari dulu, UUM menikmati rebat dan sekarang ini tidak ada pulak semenjak PAS memerintah. Azizan mahu ambil kesempatan ke atas keuntungan yang diperolehi UUM. Patut ker seorang MB buat mcm tu ??? Itu namanya amik kesempatan MB. Tak baik buat mcm tu. 


Bayangkan kalau keluarga MB membayar sewa murah sebab tuan tanah kasi murah, tapi, bila tukar tuan tanah, dia naikkan sewa rumah. MB takkan tak marah kot ?? Walaupun MB dah kaya skit, tapi kenaikan sewa umah tu memberi kesan kepada keluarga MB kan ?? Inilah analoginya...




Mohon MB Kedah jawab permohonan yang telah ditolak 2 kali ini. Pandai kata, media kerajaan putar belit, tapi siapa yg putar belit ni...


p/s : pelik ngan Azizan ni, hari tu kata kalu nak rebat, mintak kat depa, tapi bila da mintak kali kedua pun, habuk tarak. mcm mana tu ??? cakap tak serupa bikin.

UUM kesal permohonan sambung rebat cukai tanah ditolak




ALOR SETAR 5 Mei – Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak kesal dengan keputusan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Negeri Kedah yang menolak permohonan untuk menyambung semula rebat cukai tanah universiti itu.

Beliau berkata, pihaknya bagaimanapun akur dengan keputusan itu dan akan menjelaskan jumlah bayaran yang ditetapkan, namun akan mengadakan perbincangan untuk membayarnya secara ansuran.
"UUM tidak ada pilihan melainkan terpaksa membayar jumlah itu sebab ini sudah kali kedua ditolak selepas 2009 dan kita tidak bercadang nak merayu lagi dalam tempoh terdekat.

"Nak rayu apa kalau kepada orang yang sama, tapi kalau tukar kerajaan mungkin kita akan rayu,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Katanya, kerajaaan negeri sepatutnya menghargai segala pengorbanan UUM yang menyumbang ke arah pembangunan akademik dan sosioekonomi setempat.


1 comment:

Anonymous said...

blog bingai n bodoh..banding la harga rebet air semua universiti..jgn jadi bodoh la....UUM paling murah..banding ngn universiti lain..lain kali jgn makn taik umngok byk sgt..nanti jadi lembu2 umnngokkk